گزارشی درباره اثرات ویروس کرونا بر بازار فرش و تابلو فرش ارسال دیدگاه

بررسی تاثیرات ویروس کرونا بر بازار فرش و تابلو فرش

اثر ویروس کرونا بر بازار فرش و تابلو فرش

به گزارش آرازفرش به نقل از اتحادیه تولیدکنندگان فرش ایران، علی ملکی‌جو، معاون سابق بازرگانی شرکت سهامی فرش درباره تاثیر گسترش ویروس کرونا بر بازار داخلی و صادرات فرش گفت: « رکود بازار بر تمامی بخش‌های اقتصادی کشور تاثیرگذار بوده است و تقاضای داخلی و صادرات فرش نیز متاثر از این شرایط کاهش داشته است.»
وی ادامه داد:‌ « وقتی مشکلی ایجاد می‌شود فضای منفی ایجاد می‌کند که ممکن است تا مدت‌ها باقی بماند. در کالاهایی که به صورت سنتی تولید می‌شوند دخالت دست زیاد است و امکان انتقال بیماری نیز بیشتر است و رکود صنایع دستی علاوه بر کاهش تقاضا به دلیل ترس از رعایت نکات بهداشتی نیز میباشد»

وضع بازار تابلو فرش و فرش امسال مانند سالهای گذشته نیست

ملکی جو افزود :‌ « بیشتر خرید مردم به دارو و تجهیزات بهداشتی متمرکز شده است و اولویت‌ها به سمتی حرکت کرده است که بحران وجود دارد. طبیعی است امسال مانند سال‌های گذشته نیست که بتوانیم بازار شب عید فرش را در وضع عادی بررسی کنیم»
وی افزود: « میزان صادرات فرش و تابلو فرش دستباف به چین متاثر از وضعیتی که در بازارهای این کشور حاکم است نیز قرار گرفته است. اقتصاد یک زنجیره به هم پیوسته از عوامل است. اگر خریداری وجود نداشته باشد نمی‌توان کالایی فروخت و این گردش نقدینگی است که به رونق بازارها کمک می‌کند.»
ملکی‌جو اظهار کرد:‌ « اولویت‌های تامین کالا در کشورهای درگیر در مسئله کرونا تغییر کرده است و به طور طبیعی بازارهای کالایی تحت تاثیر بحران به وجود آمده برای چین که 20 درصد اقتصاد جهانی را در اختیار دارد قرار خواهند گرفت»

اقشار آسیب پذیر از اثرات ویروس کرونا

فرح‌ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در مورد تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد فرش کشور گفت: شیوع ویروس کرونا باعث آسیب به کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز فرش‌بافی شده و فعالیت اقتصادی این بخش در معرض خطر جدی قرار دارد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به این که شاغلان و بافندگان فرش، فاقد حقوق ماهیانه هستند و به ازای کارکردشان در آخر هر ماه حقوق دریافت می‌کنند، بیان داشت: بازار فرش به شدت در روزهای اخیر دچار رکود شده و به گفته کسبه و فروشندگان فرش و تابلو فرش، بازار هیچ‌گاه در ایام پایانی سال (شب عید) سابقه چنین رکودی را نداشته است.
رافع با اشاره به تعهدات مالی فروشندگان و کسبه اظهار داشت: در این شرایط این افراد توان عمل به تعهدات مالی خود را ندارند و قطعا با مشکلات مالی زیادی روبرو خواهند شد.

بافت فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این که بافندگان فرش دستباف با درآمد حاصل از کار خود در پایان هر ماه حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنند، اظهار داشت: در این شرایط و عدم فعالیت کارگاه‌های فرش بافی این افراد حتی قادر به پرداخت حق بیمه خود هم نیستند.

رافع گفت: اکثر شاغلان در حوزه فرش بافی زنان سرپرست خانوار هستند که در این شرایط دچار آسیب و لطمات مالی فراوانی می‌شوند.

بررسی تاثیرات و راهکارها

وی افزود: مرکز ملی فرش دستباف ایران، ابعاد تاثیرگذاری کرونا بر اقتصاد کشور و راهکارهای آن محور مداقه قرار می دهد.

رافع تصریح کرد: با توجه به آسیب جدی به زنجیره ارزش و تامین فرش و آثار مخرب آن، راهکارهای برون رفت از این بحران در دستور کار مرکز قرار دارد و به همین منظور، استفاده از تمامی ظرفیت های موجود به خصوص بخش خصوصی، تشکل ها، انجمن ها و اتحادیه های فرش دستباف برای تبیین دقیق این مشکلات و راه‌های برون رفت از این وضعیت در دستور کار قرار دارد و تحلیل، بررسی، ارائه طریق و مطالبه به منظور کاهش آثار منفی اقتصادی بر فرش دستباف با همکاری وزارت صمت در حال پیگیری است.

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *