انواع تابلو فرش و موضوعات آن ارسال دیدگاه

تابلو فرش چیست؟

با پیشرفت نرم افزارهای کامپیوتری و امکان بافت تابلو فرش های کامپیوتری، امکان بافت فرش ریزبافت با رجشمار بالا فراهم شد. بافت فرش ها با طرح های تصویری، به تدریج فرش را از حالت زیرانداز خارج کرده و آن را به تابلویی تزئینی تبدیل کرد. این فرش های تزئینی تابلو فرش نامیده شده‌اند. تابلو فرش در واقع به فرش هایی با ابعاد کوچک از 20 در 30 سانتیمتر تا 150 در 220 سانتی متر گفته میشود که با تصاویر مختلف در رجشمار بالا (40 تا 50) بافته شده اند و جنبه تزئینی دارند. در این مقاله انواع تابلو فرش را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

تابلو فرش منظره خیابان نیویورک از انواع تابلو فرش
تابلو فرش منظره خیابان نیویورک

قدمت و زیبایی تابلو فرش

از زمان های قدیم تا کنون هنر قالیبافی جزو هنرهای اصیل ایرانی بوده است. هنر فابت فرش و تابلو فرش تجلی گر هنر و فرهنگ ما ایرانی ها میباشد. فرش هایی که گره به گره با عشق بافته شده و در هر گره با خود دنیایی از خاطرات و زیبایی را به همراه دارد. بافنده تابلو فرش با هر گرهی که بر چله های قالی میزند، عشق و علاقه خود را بر آن بافته و از زیبایی‌ای که خلق می‌کند لذت میبرد.

میتوان گفت همه ما حتی یکبار هم که شده دستی بر گره ها و تار و پود تابلو فرش کشیده ایم و از زیبایی و ظرافت حیرت انگیز آن لذت برده ایم.

امروزه تابلو فرش، که آمیزه ای از هنر و صنعت ایرانی است؛ از جمله لوازم لوکس و با ارزش شناخته می‌شوند که علاوه بر ارزش هنری بالای آن، جنبه‌ی تزئینی دارند و جذابیت و زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌بخشند. میتوان گفت که در همه خانه های ایرانی اثری از فرش و تابلو فرش دستباف دیده میشود. حتی اگر تابلوفرشی به دیوار نیاویخته باشند، حتما فرش و قالیچه ای زیرپایی برای خانه خود استفاده کرده اند.

با توجه به اینکه تابلو فرش ها مورد توجه بسیاری از مردم ایران و جهان قرار گرفته و محبوبیت بالایی کسب کرده اند، کارخانه های تابلو فرش ماشینی نیز برای تولید فرش و تابلو فرش فعالیت میکنند.

انواع تابلو فرش

انواع مختلف تابلو فرش ها را میتوان از دو جهت دسته بندی کرد. یک جهت از نظر نوع بافت و یک جهت از نظر دسته بندی موضوعی. در اینجا از هردو جهت انواع تابلو فرش را بررسی میکنیم.

انواع تابلو فرش از نظر نوع بافت

میتوان گفت تابلو فرش ها را میتوان به دو نوع تابلو فرش ماشینی و تابلو فرش دستباف تقسیم بندی کرد.

تابلو فرش دستباف

تابلو فرش دستباف به تابلو فرش هایی گفته میشود که روی دار قالی توسط هنرمندان قالیباف بافته میشوند. این تابلو فرش ها پس از چله کشی روی دار قالی، گره به گره با استفاده از نقشه کامپیوتری یا نقشه شطرنجی (سنتی) بافته میشوند. تابلو فرش های کامپیوتری معمولا با استفاده از 50 تا 150 رنگ بافته میشوند. زمان بافت تابلو فرش های دستباف طولانی بوده و بسته به سایز آن از 2 ماه تا 2 سال طول می‌کشد. تابلو فرش های دستباف بصورت خانگی (توسط یک بافنده) و بصورت کارگاهی (یک یا چند بافنده) بافته میشوند. این تابلو فرش ها از ارزش هنری و معنوی بسیار بالایی برخوردار هستند. بهترین تابلو فرش های دستباف کشورمان ایران در سردرود تبریز بافته میشوند که به پایتخت تابلو فرش جهان معروف است. تابلو فرش های بافته شده در سردرود تبریز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و تنوع بالایی در طرح و سایز دارند.

بافت تابلو فرش دستباف
بافت تابلو فرش دستباف

تابلو فرش ماشینی

تابلوفرش های ماشینی با استفاده از ماشین آلات مدرن و پیشرفته تولید میشوند. تابلو فرش های ماشینی نیز در دو نوع تولید میشوند : تابلو فرش ماشینی چاپی و تابلو فرش ماشینی بافت.

نوع چاپی که به آن تابلو فرش ماشینی چاپی گفته میشود. تابلو فرش های چاپی به این صورت تولید میشوند که ابتدا فرش ماشینی خام سفید توسط ماشین با شانه و تراکم مشخص بافته و تولید شده و سپس با استفاده از دستگاه های سابلیمیشن و حرارت طرح تابلو فرش روی فرش ماشینی خام با بی نهایت رنگ چاپ میشود که کیفیت خوبی دارند.

نوع تابلو فرش ماشینی بافت نیز پس از تبدیل طرح به نقشه، با استفاده از چند رنگ محدود (10 تا 24 رنگ) به وسیله ماشین آلات بافته میشوند که معمولا وضوح و کیفیت پایینی دارند. عمده تولیدات تابلو فرش ماشینی در شهر کاشان استان اصفهان انجام می‌شود.

تابلو فرش ماشینی چاپی
تابلو فرش ماشینی چاپی

انواع تابلو فرش از نظر موضوع

از نظر دسته بندی موضوعی، تابلو فرش های دستباف در موضوعات مختلف با تنوع در طرح، رنگ و سایز تولید می‌شوند. در ادامه انواع تابلو فرش های دستبافت را از نظر موضوع طرح و نقش توضیح خواهیم داد.

تابلو فرش های آثار نقاشان خارجی و ایرانی

این نوع تابلو فرش ها از پرفروش ترین و پرطرفدارترین تابلو فرش ها هستند. تابلو فرش های آثار نقاشان اروپایی عمدتا شامل تصاویری از مهمانی ها، بزم ها و دور همی های اروپاییان و فرانسوی های قدیم است که موضوعات مختلفی مانند مجلس موسیقی، مجلس شرابخوری، مجلس شعر خوانی (شاعر جوان)، پاسور باز، بدرقه عروس، طرح های معاشقه و سایر طرح های چهره هستند که تنوع بالایی در رنگ بندی و سایز دارند.

تابلو فرش دستباف طرح مهمانی اشرافی
تصویر تابلو فرش دستباف طرح مهمانی اشرافی

تابلوفرش های منظره طبیعت

تابلو فرش هایی زیبا که تصاویری از مناظر و طبیعت زیبا را با ظرافت و تنوع رنگ بالا به تصویر کشیده اند. این تابلو فرش ها معمولا مناظری بکر از جنگل ها، رودخانه، آبشار، کوهستان، کلبه های زیبا، درختان سر به فلک کشیده و روستاهای زیبا را به دیوارکوبی زیبا تبدیل کرده اند. از زیبایی های این تابلو فرش ها میتوان این نکته را برشمرد که مناظر مختلف بهاری و پاییزی و زمستانی، با رنگ بندی های مختلف برای دکوراسیون های مختلف تولید شده اند.

تابلو فرش های گل و میوه

طرح تابلو فرش های گل و گلدان و سبد گل نیز از تابلو فرش های زیبا هستند. تابلو فرش های طرح میوه نیز در کنار گل های زیبا بافته میشوند. تابلو فرش های گل عمدتا گل های زیبا را با رنگ بندی جذاب و شفاف به تصویر می‌کشند که معمولا در گلبرگ ها ابریشم زیادی به کار میرود و باعث درخشش و زیبایی چندین برابر تابلو فرش می‌شود.

تابلو فرش دستباف طرح سبد گل
نمونه ای از تابلوفرش دستبافت طرح سبد گل

تابلوفرش های مینیاتور

تابلوفرش های مینیاتور نیز از تابلو فرش های خاص و جذاب هستند که میتوانند زینت بخش هر خانه ای باشند. آثار استاد محمود فرشچیان که شهره‌ی جهانی دارند، با وفور طیف رنگی به کار رفته در آنها، تبدیل به تابلو فرش هایی خوش نقش و نگار و زیبا و پرابریشم میشوند که اثر هنری این آثار فاخر را دوچندان کرده و ارزش هنری و معنوی بالایی دارند.

تابلوفرش های تک چهره

دسته بندی دیگری که طرفداران زیادی دارد، تابلوفرش های تک چهره هستند. تابلو فرش های تک چهره نیز شامل تابلو فرش های طرح مهر مادر، تابلو فرش های چهره های معروف ایران و جهان، تابلو فرش های طرح دختر ایرانی با لباس های سنتی و محلی و تابلو فرش های تک چهره از آثار نقاشان معروف جهان هستند. همچنین تابلو فرش ها با عکس شخصی و خانوادگی نیز میتوانند بافته شوند.

تابلو فرش های مذهبی و آیات قرآنی

موضوع تابلو فرش های مذهبی نیز شامل تابلو فرش های اماکن مذهبی مانند کعبه و مدینه و آیات قرآنی هستند. عمده تولیدات این دسته بندی شامل تابلو فرش های آیات و سوره های قرآنی هستند که تابلو فرش های وان یکاد و چهارقل از معروف ترین آنها هستند. این تابلو فرش ها میتوانند برای اماکن مذهبی، محل کار و هر خانه ایرانی استفاده شوند.

تابلو فرش دستباف وان یکاد و آیه الکرسی
عکس تابلو فرش دستباف وان یکاد و آیه الکرسی

تابلو فرشهای حیوانات

این تابلوفرش ها نیز تصاویری از حیوانات مختلف حیات وحش را به تصویر کشیده اند. تابلو فرش های حیوانات عمدتا شامل تابلو فرش اسب، تابلو فرش ببر، تابلو فرش پلنگ، تابلو فرش سگ و گربه و تابلو فرش های پرنده های زیبا و خوش رنگ هستند. تابلو فرش های حیوانات برای کسانی که به حیوانات علاقه دارند و میخواهند تصویری از آنها را در خانه خود به صورت تابلو فرش داشته باشند، میتواند انتخاب مناسبی باشد.

تابلو فرش دستباف طرح سه اسب
تصویری از تابلوفرش دستبافت طرح سه اسب

تابلوفرش های تندیس

طرح های تابلو فرش های تندیس نیز شامل تابلو فرش های تندیس مکان های مشهور ایران و جهان و همچنین تندیس چهره های مشهور و تابلو فرش مجسمه های معروف جهان هستند.

تابلو فرش دستباف تندیس لیدی
عکسی از تابلو فرش دستباف تندیس لیدی

انواع تابلو فرش را از نظر دسته بندی نیز برای شما آوردیم. تابلو فرش ها میتوانند ترکیبی از دو یا چند تا از این موضوعات نیز باشند. مثلا تابلو فرشی با تصویر منظره طبیعت کوهستان که حیواناتی مانند اسب نیز در آن دیده میشوند.

تابلو فرش ها تنوع بالایی دارند و شما میتوانید با در نظر گرفتن سلیقه خود و تم رنگی خانه تان یکی از آنها را برای دیوارکوب کردن به خانه تان و زیبایی بخشیدن به دکوراسیون آن انتخاب کنید.

حال اگر قصد خرید تابلو فرش دستباف را دارید، میتوانید به آسانی با خرید آنلاین و اینترنتی تابلو فرش از سایت آرازفرش ، خریدی مطمئن با قیمت مناسب و بدون واسطه داشته باشید. با مراجعه به فروشگاه آنلاین تابلو فرش آرازفرش میتوانید تابلو فرش های نفیس را با تنوع بالا در سایز و طرح مشاهده کنید.

فروشگاه آنلاین تابلو فرش آرازفرش

سایز تابلو فرش

نوع دستباف تابلو فرش ها در سایز ها و اندازه های مختلفی تولید میشوند. تولیدات عمده تابلو فرش در چند سایز مرسوم انجام میشود : 50 در 35 سانتی متر – 40 در 60 سانتی متر – 50 در 70 سانتی متر – 60 در 80 سانتی متر – 60 در 90 سانتی متر – 70 در 100 سانتی متر – 80 در 120 سانتی متر (ذرع و چارک) – 100 در 150 سانتی متر (ذرع و نیم) – 120 در 180 سانتی متر – 130 در 220 سانتی متر (قالیچه)

قیمت تابلو فرش

قیمت تابلو فرش به فاکتور های متعددی بستگی دارد و عوامل مختلفی روی قیمت آن تاثیر می‌گذارند.

عوامل تاثیر گذار در قیمت تابلو فرش عبارتند از : سایز، کیفیت رنگ و کیفیت بافت، رجشمار تابلو فرش، میزان ابریشم استفاده شده در بافت، جنس چله (ابریشم یا نخ) و استاد بافت بودن تابلوفرش.

هر یک از این عوامل را در مقاله ای با عنوان مشخصات تابلو فرش بررسی کرده ایم.

کلام آخر

در این مقاله انواع تابلو فرش را از نظر نوع تولید و دسته بندی بررسی کردیم. با تنوع بالایی که در طرح و رنگ بندی تابلو فرش ها موجود است، حتی افراد با سلایق خاص و مشکل پسند نیز میتوانند طرح مدنظرشان را از میان تابلو فرش ها انتخاب کنند. تابلو فرش ها حتی میتوانند یک هدیه‌ی ماندگار باشند. این هدیه میتواند بخاطر زیبایی و ارزش هنری بالا ارزشمند باشد. میتوانیم از بین طرح های مختلف تابلو فرش، بر اساس سلیقه همسر، پدر و مادر، دوست یا همکار طرح متناسب را انتخاب کرده و بعنوان کادو خاص و زیبا تهیه کنیم. شما نیز میتوانید با توجه به بودجه خودتان تابلو فرش دستباف یا ماشینی را انتخاب کرده و سپس با موضوعی که در نظر دارید، خرید خود را انجام دهید.

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *