طراحی و کدبندی تابلو فرش در فتوشاپ ارسال دیدگاه

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که نحوه تبدیل عکس به تابلو فرش چگونه است و چگونه یک عکس طراحی و کد بندی شده و به تابلو فرش تبدیل میشود؟ تولید تابلو فرش دستباف مراحل متعددی دارد. در این مقاله، مرحله اول تولید تابلو فرش که طراحی و کدبندی عکس در فتوشاپ است را بررسی خواهیم کرد.

بافت فرش و تابلو فرش با نقشه شطرنجی

در گذشته فرش ها و تابلو فرش ها از روی نقشه شطرنجی یا پوستر بافته می‌شدند. در این نقشه ها، طراح طرح تابلو فرش را روی کاغذهای خاص ترسیم کرده و بصورت شطرنجی درمی‌آورد. همچنین رنگ های مورد استفاده برای فرش را نیز مشخص می‌کرد. سپس این رنگ ها روی نخ رنگرزی شده و آماده می‌شد. بافنده فرش نیز با استفاده از این نخ ها، طرح تابلو فرش را از روی نقشه شطرنجی با هنر فردی میبافت. برای بافت با این نقشه ها نیاز به تجربه و تبحر بالایی بود. هرچه بافنده باتجربه تر بود، میتوانست فرش را دقیق تر و مشابه با نقشه ببافد.

نقشه شطرنجی فرش دستباف
نقشه شطرنجی فرش دستباف

ابداع تابلو فرش کامپیوتری

با گذشت زمان و بروز شدن طرح های فرش و تابلو فرش و بالا رفتن تنوع طرح و همچنین بالا رفتن تعداد رنگ های استفاده شده، بافت تابلو فرش با نقشه شطرنجی پیچیده تر شد. به دلیل نیاز به مهارت بالا برای بافت با نقشه شطرنجی، تولید کنندگان فرش با مشکل کمبود بافنده مواجه شدند. بنابراین نیاز به طراحی دقیق تر، بافندگان و طراحان تابلو فرش را وادار به طراحی روشی جدید و پیشرفته کردن روش های طراحی کرد. با ابداع روش طراحی و کدبندی عکس ها برای تابلو فرش بصورت کامپیوتری، کم کم چهره بافت فرش و تابلو فرش سنتی تغییر کرد و پدیده ای آغشته به تکنولوژی به نام فرش و تابلو فرش کامپیوتری ایجاد شد.

مرحله اول تولید تابلو فرش دستباف : طراحی و کدبندی

مرحله اول در تولید تابلو فرش دستباف ، طراحی و کدبندی عکس مورد نظر در نرم افزار فتوشاپ است.

عکس هایی که بصورت روزمره میبینیم و با آنها سر و کار داریم، از بی نهایت رنگ تشکیل شده اند. تعداد رنگ هایی که در یک عکس معمولی میتواند استفاده شود، از 1000 رنگ تا 16 میلیون رنگ متغیر است. در سیستم های کامپیوتری نیز 16 میلیون رنگ تعریف شده و قابل نمایش است. اما بافت این تعداد رنگ در تابلو فرش میسر نبوده و نمیتوان این تعداد رنگ را در تابلو فرش استفاده کرد. از این رو در ابتدا باید عکس مورد نظر ویرایش و طراحی شده و تعداد رنگ آن کم شود تا این رنگ ها قابل رنگرزی و بافت در تابلو فرش باشند. در عین حال با کم شدن تعداد رنگ، باید کیفیت عکس نیز حفظ شود تا تصویری واضح و زیبا در تابلو فرش بافته شده نمایان شود.

دایره رنگ های مورد استفاده در عکس ها
دایره رنگ های مورد استفاده در عکس ها

تعداد رنگ های استفاده شده در تابلو فرش

حداکثر تعداد رنگی که میتواند برای یک تابلو فرش استفاده شود، 255 رنگ است. تابلو فرش هایی که بافته میشوند و در بازار نیز موجودند، اکثرا بین 50 تا 160 رنگ دارند. در فرش ها و قالیچه های زیرپایی تعداد رنگ های کمتری استفاده میشود. فرش ها و قالیچه های دستبافت اکثرا بین 8 تا 50 رنگ دارند.

پس نتیجه میگیریم برای تبدیل یک عکس به تابلو فرش، باید تعداد رنگ های آن از میلیون ها رنگ به حدود 50 تا 160 رنگ کاهش یابد. این امر تخصص و تجربه زیادی نیاز دارد و طراحی و کدبندی تابلو فرش یک کار تخصصی محسوب میشود که افراد عادی از عهده آن بر نمی‌آیند.

همچنین طراح باید از اصول رنگ ها و نقاشی نیز اطلاعاتی داشته باشد تا بتواند طراحی را به زیبایی هرچه تمام انجام دهد.

** بیشتر بخوانید : تابلو فرش استاد بافت چیست؟ اصطلاحات رایج تابلو فرش که باید بدانید 

عکس طراحی شده و پایان یافته برای تابلو فرش
عکس طراحی شده و پایان یافته برای تابلو فرش

همانطور که در عکس بالا می‌بینید، طراحی این عکس برای تابلوفرش انجام شده و تعداد رنگ های آن کمتر شده اند. این پیکسل ها فقط در عکس طرح بصورت دانه به دانه دیده می‌شوند و با بافته شدن در تابلو فرش و قرار گرفتن گره ها در کنار هم، به زیبایی طرح مدنظر را به تصویر خواهند کشید.

نحوه طراحی و کد بندی عکس برای تابلو فرش

ابتدا طراح باید عکسی با کیفیت بالا از طرح مدنظر داشته باشد. در ابتدا سایزی که برای تابلوفرش مدنظر است روی عکس اعمال می‌شود. سپس روی این عکس، با متد ها و روش های خاص، طراحی ها و ویرایش های مورد نظر انجام می‌شود. این طراحی شاید ماه ها زمان ببرد. هر یک پیکسل از عکس، از زیرنظر طراح می‌گذرد تا رنگ دهی و طراحی عکس برای تابلو فرش به اتمام برسد. هر یک از پیکسل های عکس به صورت یک گره در تابلو فرش بافته خواهند شد.

بسته به سبک و سلیقه طراح، معمولا طراحی هر قسمت از عکس بصورت جداگانه انجام می‌شود. سپس تعداد رنگ های آن قسمت کمتر شده و رنگ های مورد استفاده در آن مشخص می‌شوند. رنگ های استفاده شده نیز باید بصورت طیف رنگی بوده و از روشن به تیره در کنار هم استفاده شوند تا طرح تابلوفرش از وضوح و کیفیت بالایی برخوردار باشد. در انتها همه قسمت ها تجمیع شده و عکس نهایی بدست می‌آید.

در نهایت عکس در نرم افزار فتوشاپ بصورت index mode در می آید تا تعداد رنگ های آن مشخص شود. طراح با توجه به گستردگی رنگ ها و المان های استفاده شده در عکس، تعداد رنگ متناسب با آن را در نظر گرفته و تعداد رنگ های تابلو فرش را مشخص می‌کند. این تعداد رنگ اکثرا از 50 تا 160 رنگ میباشد که با توجه به طرح، توسط طراح تعیین و اعمال میشود.

تبدیل عکس به indexed color

پس از کاهش تعداد رنگ و تبدیل آن به عکس indexed color ، چندین طیف رنگی که توسط طراح برای هر قسمت از تابلو فرش در نظر گرفته شده است، در جعبه رنگ (پالت رنگ) عکس تنظیم میشود.

تبدیل به index mode در فتوشاپ و تعریف پالت رنگی طرح
تبدیل به index mode در فتوشاپ و تعریف پالت رنگی طرح

در نهایت پس از طراحی و کاهش تعداد رنگ و چینش پالت رنگی عکس، فایل عکس با فرمت bmp ذخیره می‌شود.

آماده سازی برای مراحل بعدی با نرم افزار کدبندی تابلو فرش

از فایل نهایی با فرمت bmp، رنگ های طرح برای رنگرزی نخ های تابلو فرش، وزن نخ هر رنگ و نقشه‌ی کامپیوتری طرح استخراج می‌شود. برای استخراج این موارد از فایل عکس نیز نیاز به یک نرم افزار مخصوص می‌باشد که به نرم افزار کدبندی تابلو فرش معروف است. این نرم افزار توسط شرکت های مختلفی ارائه شده است. نرم افزار های کدبندی شرکت های مختلف تنها در رابط کاربری و امکانات جزئی (مانند چینش نقشه چاپ شده) متفاوت هستند و همه این برنامه ها امکانات اولیه لازم را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

محیط نرم افزار کدبندی تابلو فرش شرکت ظریفی سافت
محیط نرم افزار کدبندی تابلو فرش شرکت ظریفی سافت

پس از اتمام طراحی و مشخص شدن رنگ های طرح، رنگ ها با پرینتری دقیق با کیفیت بالا روی کاغذ چاپ شده و رنگرزی نخ ها با استفاده از آن انجام می‌شود. نقشه کامپیوتری نیز برای بافت توسط بافنده با استفاده از نرم افزار کدبندی چاپ و آماده می‌شوند.

در مطالب بعدی به سایر مراحل تولید تابلو فرش خواهیم پرداخت.

هر سوالی درباره مرحله اول تولید تابلو فرش یعنی طراحی و کدبندی داشتید، میتوانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *